Orbán Viktor pár hónapja arról beszélt Kötcsén, hogy válság közelít, ezért résen kell lennünk.
Ezt figyeld:
A magyarországi autógyártás a 10 évvel ezelőtti kb 10%-kal szemben mostanra a GDP durván 20%-át teszi ki.
A 2008-as válságban a hazai autógyártás 40%-ot zuhant. A válságokban ugyanis az emberek először arról tesznek le, hogy új autót vegyenek.
Ha valóban beüt egy válság, akkor az a 2008-asnál jobban fog fájni. Magyarországnak legalábbis mindenképpen. A gazdaságunk súlyosan függ a járműgyártástól. Ha a GDP 20%-át kitevő járműgyártás 40%-ot esne vissza, az a GDP közel 8%-os zuhanásával járna. És akkor még csak a járműgyártás visszaeséséről beszélünk. Ha minden más szektor is akár csak 10%-kal bezuhan, - márpedig egy válságban éppen ez szokott történni, - akkor ennek a visszaesésnek a hatásai felmérhetetlenek lennének.
Az EU célul tűzte ki, hogy tovább szigorítsa a gépjárművek károsanyag kibocsátásának szabályozását. Az elektromos autók gyártása jóval kevesebb munkaerőt igényel mint a robbanómotoros autóké. A magyar kormány rögtön jelezte, hogy ellenzi a további szigorítást. Mivel a modernebb autók előállításához kevesebb munkaerőre lenne szükség.
Az a magyar kormányt nem zavarja, hogy a robbanómotoros járművek zajosak, füstölnek és évekkel rövidítik meg az emberek életét. Csak az zavarja, hogy az Audinál dolgozó 4.000 illetve a BMW-nél dolgozó 1.000 ember egy része elveszítené a munkáját. Tízmillió ember életkörülményeit beáldozni néhány ezer autógyári munkásért. Az sem zavarja őket, hogy miközben a globális trend egyértelműen az alacsonyabb károsanyag kibocsátású autók irányába mutat. Ha az európai szabályozást blokkolják, pont nem az európai gyártókon segítenek, hanem helyzetbe hozzák a távol-keleti, indiai, kínai és még az amerikai autógyárakat is. Nekünk éppen az tenne a legjobbat, ha a szigorú szabályozás miatt az európai autógyártók kénytelenek lennének a világ megkérdőjelezhetetlen élvonalába kerülni a fejlesztéseikkel.
A robotizáció pedig így is úgy is le fogja építeni az élő munka arányát a már most is jelentős mértékben automatizált autógyártásban.
Persze Orbán a válság tényleges bekövetkeztekor sem esne kétségbe. Tuti, hogy ezért is a bevándorláspárti EU-t, Sorost vagy Gyurcsányt hibáztatnák.
Friss kommentek