Proszektúra

A halott magyar demokrácia kerül boncasztalra. A szike sem jobbra, sem balra nem vág mélyebben. A boncmester mindenhez ugyanazzal a kérlelhetetlen egyenességgel közelít.

Friss kommentek

  • tireless treehugger: Lucyt és mollyt ne kombináld. Vagy vagy. Mert ez lesz a vége. (2019.03.31. 11:50)
  • Ménár Atya: szerintem van egy szabály,mint minden intézményben. Ezt be kell tartani, ettől még nem bűnös vagy ... (2018.10.10. 18:44) Orwell 2018
  • szekertabor: Szögezzük le, előzetesben lenni nem jó. Amennyiben nem sikerül bizonyítani Czeglédy Csaba bűnösség... (2018.10.10. 10:09) Orwell 2018
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • tireless treehugger: Lucyt és mollyt ne kombináld. Vagy vagy. Mert ez lesz a vége. (2019.03.31. 11:50)
  • Ménár Atya: szerintem van egy szabály,mint minden intézményben. Ezt be kell tartani, ettől még nem bűnös vagy ... (2018.10.10. 18:44) Orwell 2018
  • Bravehearth: @chrisred: "Nálam a magyarázat a tényekre épülő érvelés, és nem az, ha leírják ugyanazt a megalapo... (2018.09.18. 16:16) Orbán, az új erők hőse
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @chrisred: A szárdok megszűntek? A németek megszűntek Saarland csatlakozásával? (2018.09.18. 07:08) Nemzeti hazafias nevelés
  • G. Nagy László: Ezt azért nem hozta le az Index... Csodálom, hogy a mostanit igen. (2018.09.14. 12:23) Gyurcsány megint hazudik

Reklám és politika

2008.09.25. 09:35 | Proszektura | 2 komment

Címkék: politika reklám lehallgatás mosópor piár

Mindjárt az elején állapítsuk meg, a reklám és a politikai propaganda, piár-tevékenység között egyre több a hasonlóság. A politikai marketing szakemberek rájöttek arra, hogy nincs már helye a több órás beszédeknek, filozófiai igényű eszmefuttatásoknak, hanem itt is, akár csak a reklámokban, néhány másodpercbe kell tömöríteni a mondanivalót. Ekkor van esély arra, hogy az emberek két szappanopera között a politikus szavára is odafigyeljenek. Egy időben a legnépszerűbb reklám az volt, hogy egy szakállas ember csettintett és azt mondta: "Müszi!" Rájöttek hát a politikusok is, hogy a néphülyítéshez elegendő néhány olyan tőmondat, mint, hogy: "a nemzet nem lehet ellenzékben!", "Magyarország benned van!" Az sem baj, ha ezeknek nincs semmi értelmük, csak jól hangozzanak. Jók a rövid idézetek is, mondjuk a Bibliából vagy Bibótól, esetleg Kossuthtól, Széchenyitől, de bejönnek a dakota viccek is.

A reklámiparban lapvető etikai alapelv viszont, hogy nem lehet a saját termékünknek olymódon hírverést csinálni, hogy másokét pocskondiázzuk. A korrekt reklám az, amelyik az adott termék előnyös tulajdonságait felsorolja, s teszi ezt olyan tálalásban, ami felkelti a potenciális vásárlók figyelmét. Maximum még arról lehet szó, hogy egymás mellé tesszük a saját fantasztikusan jó árunkat, s mellé helyezzük a névtelen "másikat", majd azokat összehasonlítva elfogulatlanul megállapítjuk, hogy a miénk összehasonlíthatatlanul jobb. Látunk egy palit például, aki beleesett a pöcegödörbe. A feleség szörnyülködik, de kiderül, nincs rá semmi oka, hiszen a mi mosóporunk a legmakacsabb foltokat is pillanatok alatt eltávolítja a ruházatról, és illatossá teszi, szemben a "másik" mosóporral, amivel hiába csuruszkoljuk, sikálgatjuk, az öltöny büdös és szaros marad. A korrekt hirdetésben azonban a "másik" mosópornak soha nincs semmilyen márkaneve

Az ugyanis elfogadhatatlan és tiltott módszer, hogy például a reklámban kijelentsük, a Pepsi-Cola jobb, mint a Coca-cola, vagy fordítva. Ez súlyos etikai vétség lenne, s ezt minden kezdő reklámszakember tudja.

Tulajdonképpen az ilyen "egyik"-"másik" reklám sem teljesen tisztességes több okból sem, hiszen úgy dicséri a terméket, hogy valamennyi, bár név szerint nem említett hasonló rendeltetésű gyártmányt pedig lehúz, lefitymál. Vagyis azt sugallja, hogy az összes között a miénk a legjobb. Miközben azt azért mindenki tudja, hogy az X márkanevű mosópor épp úgy kitisztítja a ruhát, mint a Z és Y, sőt, ami gyakori vásárlói tapasztalat, sem az X nem mossa ki rendesen, sem a Z és Y, vagyis valójában mindegyik bóvli.

A politika azonban még a reklámiparnál is züllöttebb az önfényező módszereit illetően, hiszen ami a reklám-kommunikáció terén egyértelműen tiltott, az itt megengedett. Ugyanis itt nem az zajlik a pártok harcában, mint amit mondjuk a mosóporok küzdelmében megszoktunk. A politikai árucikkek porondján az egyik párt nem úgy fényezi magát, hogy egy "másik" meg nem nevezett, névtelen párthoz hasonlítja magát, hanem konkrétan, kerek-perec kimondja, hogy kik azok a magukat pártnak nevező gonosztevők, akiktől minden körülmények között óvakodjunk. A Piros Párt (PP) szerint a Narancs Párt (NP) rettenetes bajokat zúdítana az országra, ha hatalomra kerülne, a Narancs Párt szerint viszont a Piros Párt valamennyi tagja hazaáruló, és semmi más cél nem vezérli őket, csak az ország tönkretétele. A Piros Párt szerint a Narancs Pártnak nincs semmilyen épkézláb programja, miközben azzal büszkélkedik, hogy bezzeg neki több ilyen is van, ha kell (kot-kot-kot-kot kotkodács), akár minden napra jut egy ország-gyarapító elképzelés.

Egyébként nem mondhatnám, hogy túl változatos a pocskondiázási eszközrendszerük.  A lényeg, hogy elhiggyük nekik, ők minden cselekedetükben a haza felvirágoztatásán dolgoznak, miközben a másik oldal a nemzet tönkretételén fáradozik. S ennek elhitetésére nem sajnálnak bármennyi pénzt áldozni. (Ebben az egyben egyetértenek.)

Most például a PP és a NP azzal a reklámötlettel szórakoztatják a nagyközönséget, hogy azt állítják egymásról, hogy a másik lehallgatta az ő lehallgatásukat.

A bejegyzés trackback címe:

https://proszektura.blog.hu/api/trackback/id/tr60680565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jézus Krisztus · http://jezusszive.crpl.hu 2008.09.25. 14:20:58

látom magam előtt a zöld párt reklámját, hopp ilyen van. tehát a lila párt reklámját, amiben örök élet, ingyen sör, nagy mell, kisgyerek és kicsi aranyos kutyák vannak.

2/3-os többség lazán meglenne.

Szúrófény 2012.10.07. 05:30:01

Már az is nagyon veszélyes, ha a kormányzat néha, mint Platón engedélyezte, hazudik. De mindinkább bizonyossá válik, nincs nagyobb veszély, mintha a kormányzat semmi egyebet nem tud, és nem tesz, csak hazudik, vagyis ha az egész államkormányzat a hazudozáson nyugszik.
süti beállítások módosítása