Mint ismert, négy ember meghalt, 27 pedig megsérült, amikor a Pest megyei Monorierdőnél a Budapest felé közlekedő és lelassító InterCity vonatba az állomás előtt beleszaladt a szerelvényt követő személyvonat. A baleset miatt lemondott Szabó Pál közlekedési miniszter, aki korábban 2002-től a Magyar Posta vezérigazgatója volt - közben 2003-ban pedig az év menedzsere - ez év május 5. óta vezette a közlekedési tárcát.
A miniszter lemondása sokak számára okozott meglepetést. Hiszen a ő esetében a történtekért az erkölcsi, politikai felelősség vitatható, szinte meg sem melegedett még az ülepe alatt a miniszteri bársonyszék, de fogalmazhatnánk úgy is, hogy még a fenekén volt a miniszteri tojáshéj. Az talán érthetőbb lett volna, ha teszem azt, abba bukik bele, hogy jó drágán, mindenféle extrákkal ellátott sínbicikliket, vagyis hajtányokat rendelt volna Horvátországból. De hát ezúttal semmi ilyesmit nem tett.
Most viszont már mindezzel kár foglalkozni, hiszen a vasúti szakemberek szerint megvan a konkrét felelős is a személyvonat vezetőjének személyében, aki túllépte a megengedett sebességet. Esetleg még egy jegyvizsgáló is balhés lehet picit. Hát ilyen egyszerű.
A vizsgálat eredményét ismertető sajtóhírekből megtudjuk azt is, hogy „Pilis állomásán október 6-án az egyetlen rendhagyó eseménynek az számított, hogy a ceglédi vasútvonal önműködő biztosítóberendezése az állomáson, illetve Pilis és Monor között háromnegyed tízkor felmondta a szolgálatot.” Tetszik nekem ez a megfogalmazás. Erről az a vicc jut eszembe, hogy miért nem harangoznak a faluban. Száz oka van annak, például mindjárt az első, hogy nincs harang. Az „egyetlen rendhagyó esemény” éppen ennek a fordítottja. Azt sugallja, hogy a vasút részéről minden a legnagyobb rendben volt, azt az említésre is alig méltó „rendhagyó” kis apróságot leszámítva, hogy nem működött a biztosítóberendezés.
A számomra, mint abszolút laikus számára igen érdekes lenne például annak a tisztázása is, hogy a személyvonat vezetője mégis miért rohant bele az előtte haladó InterCitybe. Aligha hihető, hogy szándékosan. Ha viszont nem, akkor vajon miért nem tudott arról, hogy a másik szerelvény éppen előtte halad igen kis sebességgel, tőle alig pár kilométernyi távolságra? Ennyire nincs semmilyen információs kapcsolat ugyanazon vonal ugyanazon szakaszán egymás közelében haladó két szerelvény vezetői között? A komputerek és a GPS-ek korszakában?
De igazából már ez sem lényeges, hiszen a holtakat már nem lehet feltámasztani azzal, hogy dutyiba zárunk valakit. A rendőrségi vizsgálatok pedig még nem zárultak le. Ami elgondolkodtató viszont, hogy a négy nyelven felsőfokú szakmai szinten társalgó, s az év menedzserévé választott Szabó Pált esetleg egy olyan személy követheti majd a miniszteri poszton, aki igaz, hogy csupán kereskedelmi és vendéglátó-ipari főiskolai végzettséggel rendelkezik, ám 1998-tól az MSZP pénztárnoka volt. Elterjedt vélemény, hogy ha nem is őt jelölnék, az MSZP egyik legnagyobb informális hatalommal bíró, ráadásul pártkörökben igen népszerű ex-pénztárnoka fölé akkor sem lehetne akárkit kinevezni. (Állítólag Szabó Pál, a Magyar Posta vezetőjének kiválasztása is az ő ötlete volt.)
Puch László személye azonban az utóbbi időkben más okokból is érdekes megvilágításba került. A Heti Válasz irt a minap a STRABAG körüli zűrös ügyek kapcsán arról, hogy az utóbbi négy évben 13,5 milliárd forint folyt át egy Eurocontact nevű picike cégen, és a fejléces Eurocontactos papírokon gyakran szerepel többek között Puch László, volt MSZP pénztárnok neve is. Puch László egyébként már a K&H ügy kapcsán is szóba került, Kulcsár említette őt Gyuszi taxissal összefüggésben.
Szóval gyülekeznek a viharfelhők a volt pénztárnok körül. Csak aztán nehogy az legyen előbb-utóbb a vége, hogy ez a Puch, mint valami Puck, szamárfejet növesszen Gyurcsány Ferenc és társulata nyakára.
Friss kommentek