Proszektúra

A halott magyar demokrácia kerül boncasztalra. A szike sem jobbra, sem balra nem vág mélyebben. A boncmester mindenhez ugyanazzal a kérlelhetetlen egyenességgel közelít.

Friss kommentek

  • tireless treehugger: Lucyt és mollyt ne kombináld. Vagy vagy. Mert ez lesz a vége. (2019.03.31. 11:50)
  • Ménár Atya: szerintem van egy szabály,mint minden intézményben. Ezt be kell tartani, ettől még nem bűnös vagy ... (2018.10.10. 18:44) Orwell 2018
  • szekertabor: Szögezzük le, előzetesben lenni nem jó. Amennyiben nem sikerül bizonyítani Czeglédy Csaba bűnösség... (2018.10.10. 10:09) Orwell 2018
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • tireless treehugger: Lucyt és mollyt ne kombináld. Vagy vagy. Mert ez lesz a vége. (2019.03.31. 11:50)
  • Ménár Atya: szerintem van egy szabály,mint minden intézményben. Ezt be kell tartani, ettől még nem bűnös vagy ... (2018.10.10. 18:44) Orwell 2018
  • Bravehearth: @chrisred: "Nálam a magyarázat a tényekre épülő érvelés, és nem az, ha leírják ugyanazt a megalapo... (2018.09.18. 16:16) Orbán, az új erők hőse
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @chrisred: A szárdok megszűntek? A németek megszűntek Saarland csatlakozásával? (2018.09.18. 07:08) Nemzeti hazafias nevelés
  • G. Nagy László: Ezt azért nem hozta le az Index... Csodálom, hogy a mostanit igen. (2018.09.14. 12:23) Gyurcsány megint hazudik

Egyházon belüli erőszak

2008.11.08. 10:52 | Proszektura | 26 komment

Címkék: erőszak ha biblia plébános györvári postásverés grespik megdobnak kővel

Mostanában egyre többet hallani az életünk mindennapjait átható, egyre terjedő erőszakról, családon belül és családon kívül, iskolában, munkahelyeken, utcán, akárhol. Illetve nem csupán halljuk ezt, de néha saját bőrünkön tapasztaljuk is.

Megverik az étteremben a horribilis számlát kifizetni nem akaró vendéget, bántalmazza a taxis az utasát. Rendőrök vernek országgyűlési képviselőt és viszont. Diák ugrik a tanárnak, tanár a diáknak, a gyerek szülője mindkettőjüknek. Megdöbbentő volt az az eset is, amikor a trabantos pisztollyal fejbelőtte az őt leszorító kamion vezetőjét. Egyre durvul az élet.

S a variációk száma szinte végtelen.

De, hogy már egy pap is ilyesmire vetemedik?

Közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntettének alapos gyanúja miatt indított nyomozást pénteken a rendőrség a Vas megyei Győrvár plébánosa ellen, aki tettleg bántalmazta a helyi postást, és ex-sekrestyést. Elmondása szerint a plébános és házvezetőnője gépkocsival utána hajtott, megállították és a pap többször is megütötte. A postás legalább tizenhét ütésre emlékezett.

Most ne ragadjunk le olyan apróságon, hogy vajon mit keresett az esetnél a plébános házvezetőnője. Lehet, hogy a ház mellett ő vezette az autót is, mert a pap miséről jött éppen, s félt a Kondorosiféle zéró toleranciától.

Nem tudom, van-e olyan kitétel a vallási tanításokban, amelyik szerint egy plébános nem verheti meg a volt sekrestyését? Felszínes bibliai ismereteimmel én nem találtam ilyet. Szép számmal fellelhetők ugyan erőszak ellenes passzusok, mint például az az állítólag már Mózes által is hangoztatott kívánalom, mely szerint "Szeresd felebarátodat, mint tenmagad.”

Jézus pedig kifejezetten az ellenség szeretetéről beszélt a Hegyi Beszédében. „Hallottátok, hogy megmondatott: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket, hogy legyetek mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza napját gonoszokra és jókra, és esőt ad az igazaknak és hamisaknak.”

(Mt 5, 43-48)

Némiképp ehhez hasonló elvárást fogalmaz meg az a jól ismert – vitatott eredetű – ősi hittétel is, hogy „Ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel!”

(Aki esetleg nem emlékezne, e mondás szellemében ténykedett egykoron Grespik László is a Napkelte stúdiójában, persze azzal a szépséghibával, hogy az ott megkövülten álló kérdezők soha nem hajítottak még egy fél téglát sem Grespik úrhoz, aki viszont valóságos kenyérrel dobálózott)

De visszatérve Györvárra, a postást felháborították a történtek, az általa összeszámolt legalább tizenhét ütés, ezért telefonon jelezte az esetet a püspökségen, ahol azt a választ kapta, "rendezzék az problémájukat egymás között a plébánossal", nem kívánnak az ügybe belefolyni. Remélem, a rendezést nem úgy gondolták, mint a falusi kocsmák környékén. Gyerünk ki, oszt intézzük el egy az egyben! Face to face.

Engem nem teljesen nyugtat meg az a közlés sem, miszerint a hitelen haragú plébános sajnálja a történteket, a tettlegességet maga is elítéli, és ezért hajlandó bocsánatot kérni. A plébános – mint mondta -  a benne felgyűlő feszültség miatt veszítette el béketűrését, amit nagyon sajnál.

Arra gondoltam, mi lesz, ha legközelebb bemegyek például a tisztelendő úrhoz meggyónni bokros bűneimet, s ő a benne felgyülemlő feszültségek miatt feloldozás helyett a gyóntatószékben jól meggyomroz?

Vagy éppen egy keresztelőn veszíti el a türelmét, és a keresztaput lerugdossa a templomlépcsőn, amiért az eltéveszti a miatyánk szövegét? Esetleg a ministránsfiúk fülét húzgálja meg, amiatti felháborodásában, mert savanyú a misebor? Arra már gondolni sem merek, hogy az isten szolgája egy házasságkötés kapcsán az egész násznépet abriktolja el, mert nem elég hangosan mondják az áment.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://proszektura.blog.hu/api/trackback/id/tr14756910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2008.11.08. 14:35:05

nagyon egyoldalúan írod le a dolgokat. Érdemes lenne megvizsgálni, hogy miért fajult a dolog odáig, hogy egy plébános verekedni kezd. Az se jó ugyanis, ha van valakid, aki éveken át terrorizál, fenyeget, megaláz stb.
Könnyű helyzetben vagy, ha neked nincs ilyen "jóakaród", csak az észt kell osztanod meg az erkölcsöt. :)

patrona- · http://gumiketrec.blogter.hu/ 2008.11.08. 14:42:31

Inkább örüljön neki a postás, hogy csak megverte a pap bácsi, és nem erőszakolta meg. LOL

Proszektura · http://proszektura.blog.hu 2008.11.08. 15:19:42

Nem hiszem, hogy az erőszak igazolható.

Oszama bin Rabbi 2008.11.08. 15:20:59

Inkább járjon mindenki Hitgyülibe, a kellemesen degenerált zsidók közé.

Oszama bin Rabbi 2008.11.08. 15:22:34

Már hogyne lenne igazolható az erőszak, izraeli testvéreid is mindig igazolják a palesztin civilek lebombázását.

Proszektura · http://proszektura.blog.hu 2008.11.08. 15:25:48

Kedves Oszama, a cigányokat mikor hozod szóba?

Kőmíjes Kelemen 2008.11.08. 15:29:42

Azt mondta a plébános úr saját szájúlag valamelyik híradóban, hogy a postás (ex-sekrestyés) szerint lemondásra került valamely egyházi újságja - amiről neki tudomása nem lévén- az e fölött érzett felháborodásában agyalta meg a postást.
Másról nem volt szó.

funfun 2008.11.08. 15:31:41

De jó mindjárt az elején egy kis zsidózást olvasni!!! Hihetetlen, hogy mindig vannak olyanok, akiknek bármiről az jut eszébe!! Amúgy szerintem a postás is zsidó, és így provokálta a plébános urat!

Meszaros 2008.11.08. 16:19:10

1. Az egyház és a báránykák sajnálatosan nagyon gyorsan igazolást és feloldozást adnak a történtekre, miközben habzó szájjal kelnek ki a másként gondolkodókkal szemben.
2. Sajnálatos, hogy a megbocsájtást csak magukkal szemben képesek elkövetni miközben az ellenük vétőkre örök üldöztetés vár.
3. Mivel semmilyen negatív hatás nem fogja érni az egyházat kiderül hogy semmilyen erkölcsi erővel nem bír a társadalomban, pusztán megélhetési és elvtelen divathívők állnak mögötte. Tisztelet a kivétel, akik még képesek felháborodni az ilyen és hasonló (direkt nem részletezem) megnyílvánulásokon.
4. NEM A VALLÁST, HANEM A MÖGÖTTE ÁLLÓ INTÉZMÉNYT ÍTÉLEM EL. EZ A PAP IS CSAK EGY EMBER SEMMI TÖBB.

Carrot 2008.11.08. 16:23:08

A rómaikak valamit tudtak, mikor irtották a keresztényeket. Én személy szerint az összes keresztény papot agyonlövetném, a templomokat pedig porig rombolnám.
Rohadt egy álszent és hazug vallás a kereszténység, és a legnagyobb népírtások is közvetlenül hozzá köthetők.

Meszaros 2008.11.08. 16:29:04

Carrot
Sarkos fogalmazásod csak erőt ad nekik. Szerintem a teljes passzivitás, a levegőnek tekintés, a szóra sem érdemlés, a szavukra adott bárgyú mosoly, a legjobb válasz. Csak ha megtámadnak fogom a legbrutálisabban megvédeni magam tőlük.

z 2008.11.08. 16:29:59

Carrot 2008.11.08. 16:23:08

- sör + egy szép nő, és nem vagy ennyire feszült:)

---------------
- tény semmi keresnivalója egy ilyen embernek papként
- ugye nincs ezért most kollektív bűnösség uraim?! Remélem!:)

skizofren 2008.11.08. 16:45:08

Inkvizició 2.0 demó változat
Rendes ember ez a plébános máglyára is vethette volna a postást.

A viccet félretéve miért pont az egyház berkein belül ne lenne erőszak? Ott is csak emberek vannak. Bár mondjuk ez így elég gyenge érv, hogy egy lemondott újság miatt - a postás után megyek és leverem...
Ugyanúgy kell meg- és elítélni mint ha nem pap lenne

dshshdh 2008.11.08. 16:55:04

Bűnösök és botrányok a szent Egyházban

tanítványai közül az egyik, az iskarióti Júdás...
tolvaj volt,
és nála lévén az erszény,
az adományokat elsikkasztotta.
(Jn 12,4-6)

de ha mi hűtlenné válunk,
ő hű marad,
mert önmagát nem tagadhatja meg.
(2Tim 2,13)

Ha azt állítjuk, hogy nincs bűnünk,
saját magunkat vezetjük félre,
és nincs meg bennünk az igazság.
(1Jn 1,8)

Mit mond erről az Egyház?

A Katolikus Egyház Katekizmusa
827 ,,Amíg Krisztus »szent, ártatlan, szeplôtelen«, bűnt nem ismert, és csak azért jött, hogy a nép bűneit kiengesztelje, addig a bűnösöket is magában foglaló Egyház egyszerre szent és mindig tisztulásra szorul, ezért szüntelenül a bűnbánat és a megújulás útját járja.''[II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium 8; vö. Unitatis redintegratio 3, 6.] Az Egyház minden tagjának, a fölszentelt szolgákat is beleértve, meg kell vallaniuk, hogy bűnösök.[Vö. 1Jn 1,8--10] A bűn konkolya az idôk végezetéig mindnyájukban növekszik az Evangélium jó búzája között.[Vö. Mt 13,24--30.] Az Egyház tehát összegyűjti azokat, akiket megragadott Krisztus üdvössége, de még a megszentelôdés útján vannak:

Az Egyház ,,tehát szent, jóllehet tagjai között vannak bűnösök is; mert nincs más élete, mint a kegyelemé; ha ezzel táplálkoznak, tagjai megszentelôdnek, ha eltávolodnak tôle, bűnöket és a lélek szennyét vonják magukra, amik akadályozzák az Egyház szentségének sugárzását. Ezért az Egyház szenved és bűnbánatot tart ezekért az ártalmakért, és hatalma van arra, hogy Krisztus vérével és a Szentlélek ajándékával gyermekeit kiszabadítsa belôlük.''[VI. Pál pápa: Sollemnis Professio fidei 19 (1968)]

853 Az Egyház azonban zarándokútján azt is tapasztalja, ,,mekkora a távolság az általa hirdetett üzenet és azoknak emberi gyarlósága között, akikre az evangélium van bízva''.[II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes 43.] Isten népe csak a ,,bűnbánat és a megújulás útján'',[II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium 8.] ,,a kereszt szűk ösvényén haladva''[II. Vatikáni Zsinat: Ad gentes 1.] képes terjeszteni Krisztus országát.[Vö. II. János Pál pápa: Redemptoris missio12--20.] ,,Miként azonban Krisztus a megváltás művét szegénység és üldözés közepette vitte végbe, úgy az Egyháznak ugyanezt az utat kell járnia, hogy az üdvösség gyümölcseit közölje az emberekkel''.[II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium 8.]

1425 ,,Megtisztultatok, (...) megszentelôdtetek, (...) megigazultatok az Úr Jézus Krisztus nevében és Istenünk Lelkében!''(1Kor 6,11). Tudatosítanunk kell, mily nagy Isten ajándéka, amit a keresztény beavatás szentségeiben kaptunk, hogy fölfogjuk, mennyire idegen a bűn attól, aki Krisztust öltötte magára.[Vö. Gal 3,27.] Ám Szent János apostol ezt is írja: ,,Ha azt állítjuk, hogy nincs bűnünk, saját magunkat vezetjük félre, és nincs meg bennünk az igazság'' (1Jn 1,8). És maga az Úr tanított bennünket így imádkozni: ,,Bocsásd meg a mi vétkeinket'' (Lk 11,4), egymás elleni vétkeink megbocsátását összekötvén azzal a megbocsátással, amit Isten ad a mi bűneinkre.

1426 A megtérés Krisztushoz, a keresztségbôl való új születés, a Szentlélek ajándékai, Krisztus táplálékul magunkhoz vett teste és vére bennünket szentté és feddhetetlenné tett ,,Ôelôtte'' (Ef 1,4), miként maga az Egyház, Krisztus jegyese Ôelôtte ,,szent és szeplôtelen'' (Ef 5,27). A keresztény beavatásban kapott új élet azonban sem az emberi természet törékenységét és gyöngeségét, sem a hagyomány által concupiscentiának nevezett bűnre való hajlandóságot nem szüntette meg, s ez utóbbi megmarad a megkereszteltekben, hogy próbára tétessenek a keresztény élet harcában Krisztus kegyelmétôl támogatva.[Vö. Trienti Zsinat, 5. sessio: Decretum de peccato originali 5. kánon: DS 1515.] Ez a harc a megtérés harca az életszentségért és az örök életért, melyre az Úr szüntelenül hív minket.[Vö. Trienti Zsinat, 6. sessio: Decretum de iustificatione c. 16: DS 1545; II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium 40.]

1427 Jézus a megtérésre hív. E meghívás lényeges része az Ország meghirdetésének: ,,És betelt az idô, és elközelgett az Isten országa. Tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az evangéliumban!'' (Mk 1,15) Az Egyház igehirdetésében ez a meghívás elsôsorban azokhoz szól, akik még nem ismerik Krisztust és az ô evangéliumát. Így a keresztség az elsô és alapvetô megtérés fô helye. Az evangéliumban való hit és a keresztség által [Vö. ApCsel 2,38.] mond ellen az ember a gonosznak, s nyeri el az üdvösséget, azaz az összes bűnök bocsánatát és az új élet ajándékát.

1428 Krisztus meghívása a megtérésre állandóan visszhangzik tehát a keresztények életében. E második megtérés állandó feladat az egész Egyház számára, mely ,,bűnösöket foglal magába, egyszerre szent és mindig megtisztulásra szorul, ezért szüntelenül a bűnbánat és a megújulás útját járja''.[II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium 8.] E megtérésre törekvés nem pusztán emberi tett. A ,,töredelmes szív''[Vö. Zsolt 51,19.] mozgása ez, melyet a kegyelem vonz és indít,[Vö. Jn 6,44; 12,32.] hogy válaszoljon az irgalmas Isten szeretetére, aki elôbb szeretett bennünket.[Vö. 1Jn 4,10.]


(Fel)

Tanítóhivatali megnyilatkozások

XXII. János: Gloriosam Ecclesiam 14. § (Kr. u. 1318) (DH 911)

Tehát az első tévedés, amely ezeknek a homályos műhelyéből előtör, két egyházat eszel ki. Az egyik a testi, amelyet gazdagság terhel, amelyben túlárad a gazdagság, amelyet bűnök szennyeznek be... A másik a lelki, becsületessége miatt tiszta, erényekkel ékes, amelyet szegénység övez, amelybe csak egyedül ők és társaik tartoznak bele...


XII. Gergely / Konstanzi Zsinat: Husz János tévedései (Kr. u. 1415) (DH 1201; 1203; 1205; 1221)

1. Egyetlen a szent és egyetemes Egyház, amely az eleve elrendeltek összessége. És alább következik: Az egyetemes szent Egyház éppen egy, amiként éppen egy az összes eleve elrendeltek száma.
3. A kárhozatra rendeltek nem részei az Egyháznak, mivel a végén egyetlen rész sem hullik ki belőle, azon oknál fogva, hogy az eleve elrendelésből fakadó szeretet, amely azt egybeköti, nem múlik el [vö. 1Kor 13,8].
5. A kárhozatra rendelt, mégha valamikor a jelen megigazulás szerint a kegyelem állapotában is van, mégis sohasem része a szent Egyháznak; az eleve elrendelt pedig mindig az Egyház tagja marad, bár valamikor kieshet a segítő kegyelemből, de nem az eleve elrendelés kegyelméből.
21. Az eleve elrendelés kegyelme kötelék, amellyel az Egyház teste és bármelyik tagja Krisztushoz, a fejhez kapcsolódik elválaszthatatlanul.


IV. Jenő / Firenzei Zsinat: Az örményekkel való egyesülés "Exsultate Deo" bullája (Kr. u. 1439) (DH 1314)

Minden szentség közül első a keresztség, amely a lelki életnek a kapuja. Ezáltal leszünk ugyanis Krisztus tagjai, és válunk az Egyház testévé.


XI. Kelemen: Unigenitus Dei Filius; Pasquer Quesnel janzenista tévedései (Kr. u. 1713) (DH 2408; 2472; 2476; 2478)

8. Nem tartozunk az új szövetséghez, csak, amennyiben ezen új kegyelmében részesülünk, amely véghez viszi bennünk azt, amit Isten parancsol nekünk. - Zsid 8,10
72. A keresztény Egyház ismertetőjegye, hogy egyetemes, vagyis magában foglalja az Ég összes angyalát, s a föld és minden idők összes választottját és igaz emberét. - Zsid 12,22-24.
76. Semmi sem tágasabb Isten Egyházánál: mert minden idők minden választottját és igaz emberét magába foglalja. - Ef 2,22
78. Az, aki nem az evangéliumnak megfelelően él vagy az evangéliumban nem hisz, a választott néptől, amelynek előképe a zsidó nép volt, a feje pedig most Jézus Krisztus, elválasztatik. - ApCsel 3,23.


XII. Piusz: Mystici corporis (Kr. u. 1943) (DH 3801-3803)

Semmiképp sem kell azonban azt gondolni, hogy az Egyház testének ez a rendezett, vagy mint mondani szokás, organikus szerkezete csupán a hierarchia fokozataiban merül ki és azáltal határozható meg, vagy pedig, ahogy az ellentétes vélemény tartja, csak karizmatikusokból áll; bár ez utóbbiak, mint csodálatos ajándékok részesei, sohasem fognak az Egyházból hiányozni. ...
... Az Egyház tagjai közé azonban valójában csak azokat kell számítanunk, akik az újjászületés fürdőjében részesültek, és az igaz hitet vallják, és sem szánalmas módon önként nem vonták ki magukat a test szervezetéből, sem a törvényes tekintély nem zárta ki őket valami súlyos vétek miatt. "Ugyanis - mondja az Apostol - mi mindnyájan egy Lélekkel egy testté kereszteltettünk, akár zsidók, akár pogányok, akár szolgák, akár szabadok" [1Kor 12,13].
Amint ugyanis a keresztények igazi közösségében csak egy test, egy Lélek, egy Úr, egy keresztség van, úgy csakis egy hit lehet [vö. Ef 4,5], ezért azt, aki az Egyházra nem akar hallgatni, az Úr parancsa szerint, pogánynak és vámosnak kell tartani [vö. Mt 18,17]. Ezért azok, kiket a hit vagy a kormányzó hatalom elválaszt, egy és ugyanazon Testben és annak egy isteni Lelkében nem élhetnek.
Nem szabad azt gondolnunk, hogy az Egyház Teste ... e földi vándorlás idején is csupán oly tagokból áll, kik a szentségben kitűnnek, vagy csak azok közössége alkotja azt, akiket Isten eleve örök boldogságra rendelt. ...
Ugyanis nem minden bűn, nem is minden súlyos bűn olyan, hogy - amint azt a szakadárság, eretnekség és hittagadás teszi - természeténél fogva leválasztaná az embert az Egyház Testétől. És azokból sem távozik el minden élet, akik, bár vétkükkel a szeretetet és az isteni kegyelmet elvesztették és ezért természetfeletti érdemeket nem szerezhetnek, a hitet és a keresztény reményt azért megtartják, és akiket mennyei fénnyel megvilágosítva a Szentlélek tanácsai és ösztönzései üdvös félelemre indítanak, valamint imára és bűnbánatra serkentenek.


VI. Pál / II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes 21; 43. (Kr. u. 1965) (DH 4321; 4343)

Az Egyház feladata ugyanis, hogy a Szentlélek vezetésével szüntelenül megújulva és megtisztulva megjelenítse és láthatóvá tegye az Atyaistent és az Ő megtestesült Fiát, ami elsősorban az élő és érett hit tanúságtételével érhető el...
...
Noha az Egyház a Szentlélek erejéből mindig megmarad az Úr hűséges jegyesének, és nem szűnt meg az üdvösség jele lenni a világban, nagyon jól tudja, hogy mind klerikus, mind laikus tagjai között [vö. Szt. Ambrus: De virginitate VIII 48] voltak, akik az évszázadok során hűtlenné váltak Isten Lelkéhez. Korunkban is érzi az Egyház, milyen nagy az ellentét az általa hirdetett üzenet és azoknak emberi gyarlóságfa között, akikre az evangélium van bízva. Bárhogyan is ítéli majd meg a történelem ezeket a fogyatékosságokat, tudnunk kell róluk, és elszántan küzdenünk kell ellenük, hogy ne gátolják az evangélium terjedését. Azt is látja az Egyház, hogy a világgal való kapcsolata kimunkálásában neki magának is állandóan érlelődnie kell, fölhasználva az évszázadok tapasztalatait. A Szentlélek által vezetett Anyaszentegyház fáradhatatlanul "megtisztulásra és megújhodásra buzdítja gyermekeit, hogy Krisztus jele egyre tündöklőbben ragyogjon föl az Egyház arcán" [II. Vatikáni Zsinat: Lumen gentium 15.]


II. János Pál: A latin-amerikai püspökök pueblai 3. Közgyűlésének dokumentuma (Kr. u. 1979) (DH 4625)

453. A lelkipásztorok figyelmének hiánya és egyéb bonyolult tényezők miat a nép vallásossága bizonyos esetekben a megkopottság és a deformálódás jeleit mutatja: téves valláspótló és visszafejlődést mutató szinkretista jelenségek tapasztalhatók. Ezenkívül pedig helyenként komoly és különös veszélyek gyülekeznek felette, melyek abban nyilvánulnak meg, hogy a képzelőerőt apokaliptikus hangokkal izgatják. ...
457. Miként az egész Egyházat, úgy a nép vallását is újra meg újra evangelizálni kell. ...

marosy 2008.11.08. 16:55:49

A blogírónak:
Netán templomba jársz gecikém?
Na húzz a kurva anyádba.

dshshdh 2008.11.08. 16:56:51

Mit mondanak erről az ókeresztény írók?

Római Szent Kelemen: Levél a korintusiakhoz, 51. 57. 60 (Kr. u. 96)

Bármennyit is vétettünk, vagy az ellenség miatt bármi rosszat is tettünk, mindezek miatt kérjük bocsánatát magunknak; azok pedig, akik a lázongás és a megosztottság vezérei voltak, jobb lenne ha tekintettel lennének a közös reménységre… Jobb, ha az ember megvallja vétkeit, minthogy szívét megkeményítse.
Tanuljatok meg engedelmeskedni, vessétek el magatoktól nyelvetek fennhéjázó és gőgös hencegését, mert jobb az tinéktek, ha Krisztus nyájában kicsiknek és jó hírben állóknak találtattok, minthogy látszatra tündöklésben, de kivetnek benneteket annak reménységéből.

irgalmas és könyörületes,
bocsásd meg törvényszegéseinket,
igazságtalanságainkat, botlásainkat és vétkeinket,
ne említsd fel szolgáidnak és szolgálóidnak bűnét,
hanem tegyél tisztává minket igazságod tisztításával,
irányítsd lépteinket az igazságosságban
és abban, ami méltányos, hogy szívünk alázatosságában járjunk,
azt tegyük ami szép,
ami előtted tetszésre talál
és vezetőink előtt.


Antióchiai Szent Ignác: Levél Polikárphoz, 1. (Kr. u. 110)

A kegyelemben kérlellek téged, melybe öltöztél, gyorsítsd meg futásodat, ints mindenkit, hogy eljusson az üdvösségre. Nagy gondossággal szerezz érvényt tisztségednek, testileg és lelkileg egyaránt! Legyen gondod az egyesülésre, melynél nincs jobb dolog! Viselj el mindenkit, mint téged az Úr; a szeretetben viselj el mindenkit, ahogyan teszed is! Idődet szüntelenül imában töltsd! Kérj magadnak nagyobb belátást, mint amivel most rendelkezel! Virrassz, mint akinek álmatlan a lelke! Olyan érzülettel beszélj az emberekkel egyenként, ahogyan Isten; tökéletes atlétaként viseld mindenki gyöngeségét! Ahol több munka van, ott több a nyereség is.


Barnabás levele 4. (Kr. u. 135)

Ne vonuljatok magatokba, ne maradjatok egyedül, mintha már megigazultatok volna, hanem egy helyen gyülekezzetek össze, közösen törekedjetek rá, ami a közösségnek hasznos! Az Írás mondja ugyanis: „Jaj azoknak, akik bölcsek önmagukban, és okosak önmaguk előtt” (vö. Iz 5,21)… Vigyázzunk, nehogy bűneinkben elszunyókáljunk választottakként, és a gonoszság fejedelme hatalmat nyerjen felettünk, s eltaszítson bennünket az Úr királyságától! … Az Úr azért vállalta testének romlásra való átadását, hogy mi a bűnbocsánatban megszentelődjünk, mely a vérében való meghintésben áll.


Szent Polikárp: Levél a filippiekhez, 6. (Kr. u. 150 körül)

A presbiterek pedig legyenek készségesek... Nagyon bánkódom hát miatta és felesége miatt, testvérek, akiknek bárcsak megadná az Úr az igazi megtérést (vö. 2Tim 2,25). Józanok legyetek tehát ezen a téren is, (vö. 2Tessz 3,15), az ilyeneket ne tekintsétek ellenségeteknek, hanem mint szenvedő tagokat és megtévedteket hívjátok vissza, hogy egész testetek üdvözüljön. Ha így cselekedtek, önmagatok építését szolgáljtok.


Szent Jusztinosz: I. Apológia, 7,1; 16,8. (Kr. u. 110-165 között)

Valaki közbevethetné, hogy a keresztények között is akadnak bűnösök. Igaz, sokszor sokakat elítélhetnétek, mikor a vádlottak életét vizsgáljátok, de nem a fentebb említett dolgok (az ateizmus) miatt ítélhetnétek el.

Azokat pedig, akik nem tanítása szerint élnek, nem is lehet keresztényeknek tartani, még ha szájjal Krisztus tanítását is vallanák, mivel nem azok, akik csupán csak hirdetik, hanem azok üdvözülnek, akik azt meg is teszik.


Római Szent Kelemennek tulajdonított 2. levél a korintusiakhoz, 13,1.3; 19,2-3; 20,1. (Kr. u. 165-173 között)

Testvéreim, egyszer már jussunk el a megtéréshez, figyelmeink a jóra irányuljon, tele vagyunk ugyanis mindenféle tudatlansággal és rosszal. Vessük el magunktól korábbi bűneinket, és ha szívünkből megtérünk, üdvözülünk. Ne legyünk a másik ember iránt hízelgőek, és ne csak a másik ember szemében igyekezzünk megnyerőnek mutatkozni! Az igazságosságnak megfelelően közeledjünk a nem közülünk való emberek felé, nehogy miattunk káromolják a Nevet!
Szájunkból ugyan hallották a pogányok az Isten szavait, mint jó és nagy dolgokat csodálják, de megismerik azt is, hogy cselekedeteink nem méltóak azokhoz a szavakhoz, amelyeket hirdetünk; és innen van az, hogy káromlásra fakadnak mikoron azt mondják: mindez csak mese meg tévedés!
Olykor rosszat teszünk, kételkedéseink, meg a bennünk levő hitetlenség miatt nem látunk tisztán magunkban, elménk elsötétült a hiábavalóságok utáni vágyakozásainkban. Az igazságosság tetteit cselekedjük, hogy majdan üdvösségre jussunk!
Ne zavarja meg elméteket, ha Isten szolgái között látunk olyanokat, akik szükséget szenvednek, és akik igazságtalanság árán gazdagodtak meg. Legyen meg bennünk a hit, testvéreim és nővéreim!


Mit mondanak erről mások?


Tiszteletreméltó John Henry Newman: Letters and Diaries, XXVIII. 215. (Kr. u. 1877)

Azt állítani, hogy a Gonosz jelenléte az Egyházban annak bizonyítéka, hogy az Egyház nem Istentől ered, azt jelenti, hogy nem hatolunk a dolgok gyökeréig. Ebben az esetben könnyelműen csupán egy nagy és félelmetes valóság felszínével, mint valami különleges és rendkívüli esettel játszogatnánk ahelyett, hogy határozottan fellépnénk magával a ténnyel szemben.

A Gonosz létezése nem tagadható. Ezt a tényt az egész Kinyilatkoztatás nemcsak megengedi, hanem már-már igényli is. Az Írás egészén végigvonul a Gonosz elleni küzdelemnek egy olyan érzékeltetése, hogy az szinte létalapja a Kinyilatkoztatásnak. A Gonosz nélkül ugyanis a Kinyilatkoztatás szükségtelen lett volna. Az Egyház próbatételeit és kudarcait a Szentírás mintegy előfeltételezi. Természetesen azt az időt is megjövendöli, melyben az igazság győzedelmeskedik. Ezt az időt azonban egyedül csak Isten ismeri.

Pogány Vámos 2008.11.08. 17:02:58

Gyermekem tízévesen hittanra akart járni, mert a többi gyerek is odajárt. Menjen.

Mintegy két hónapig tartott ki, azután morogva otthagyta, mert a tisztelendő atya radikálisan intézte el azokat, akik nem készültek a katekizmusból. Fekvőtámaszokat kellett csinálniuk. Ez, ugyebár, nem minősül szadizásnak.

Egy lelket azonban elveszített, az tuti.

z 2008.11.08. 17:09:18

Pogány Vámos 2008.11.08. 17:02:58

-Érdekes ,nálunk ilyen nem volt. Nem molesztáltak ,nem bántottak. Sőt nálunk minden gyerek szeretett járni ,mert élmény volt.
-Fekvőtámasz???? Te jó ég.... Gondolom a fiad tesi órán is mindig elveszti a lelkét...:)

Fekete Fekália 2008.11.08. 17:31:00

Olvasgattam a hsz-eket. Egy elvetemült kommentező hitgyülis, degenerált zsidókat említett, azonnal ketten is letorkolták az antiszemitizmusáért.
Aztán néhány sorral lentebb valaki papokat lövetne, templomokat rombolna, más erre azt ajánlja, hogy elég semmibe venni a keresztényeket... Erre semmi reakció.
Gratula.

jtrencsenyi 2008.11.08. 17:52:42

Úgy tűnik, hogy a szaros papok (nem, a kereszténységgel magával semmi bajom) kivívták maguknak már azt a közönyt, amit a zsidóságnak még nem sikerült. Tett érte a keresztény egyház az elmúl ezer évben éppen eleget, hogy ez így legyen. :(

mindigtudtam 2008.11.08. 18:04:00

"marosy 2008.11.08. 16:55:49
A blogírónak:
Netán templomba jársz gecikém?
Na húzz a kurva anyádba."

Íme a keresztények szellemi-emberi színvonaláról az igazság.

Zwekedli 2008.11.08. 18:14:22

Vannak foglalkozások, amelyek esetén az embert teljesen azonosítják a tevékenységi körével, és minden tette és gondolata csakis ebből az irányból nyerhet értelmezést.
Ilyen foglalkozás a pap is.
Fel sem merül, hogy egy ember, aki egyébkénr pap, bármely cselekedetét mint egyszerű civil ember hajtja végre és nem pedig a szakmájával kapcsolatos ideológiát képviselve?!
Az emberke (pap) elmondása szerint a postás-sekrestyés folyamatosan szemétkdett vele, rendszeresen feljelentette, zaklatta, keresztbe tett neki, stb...
Nyilván egyszer betelt a pohár, elszakadt a cérna, stb... és az emberkénk (pap) lenyomott néhány sallert.
Ez naponta számtalan estben előfordul szerte a világon, ahol emberek élnek.
Bár a vislekdés nem helyes, de annyira mindennapos, hogy szót sem érdemel.
Ámbátor, ha ezt egy olyan ember teszi, akinek a szakmája történetesen pap, akkor az csakis a kersztény idológia, vallás, egyház és minden egyéb katekista morál nevében teheti?!
Nem lehetséges, hogy egyszerűen egy ember pofán vert egy másikat, mert túlfeszítette a húrt a folyamatos szemétkedéseivel.
Nem védeni akarom a papokat, az egyházat meg plánbe nem, de ha egy villanyszerelő pofán ver valakit, mert az szemétkedett vele, akkor azt nem a villanyszerelő szakma nevében teszi, hanem mert az a másik kihúzta a gyufát.
Szóval kicsit eltúlzottnak tartom, hogy nagy világvallásokat ütköztetünk egy olyan eset kapcsán, ami simán az emberei természet alapvető működésének a szintjén lezajlott hétköznapi tröténés.
Az ember természete olyan, hogy ha folyamatosan szemétkednek vele, akkor egy darabig tűri, aztán egy idő után betelik a pohár, és csattan a pofon.
A pap pedig ember.

Carrot 2008.11.08. 18:23:27

Zwekedli!

Egy villanyszerelőnek az a dolga, hogy jól működjenek a berendezések. Ha netán valami zárlatot kap az ő hibájából, ugyanúgy felelnie kell érte.
Ha egy orvos, aki felesküdött az életek megmentésére, és ennek ellenére pl. bebaszva a halálba műt valakit, akkor is felelnie kell a tettéért.

Egy pap éjjel és nappal is pap, isten szolgája, mert erre esküdött fel. Emiatt vannak szent embereknek minősítve. Ettők kezdve ők már nem csupán teológiát végzett emberek, hanem társadalmi és egyházi, állandó karitatív és szociális tevékenységet ellátó különleges minősítésű és felelősségű személyek, akiknek mindig észnél kell lenniük a példamutatás terén.

vakablak 2008.11.08. 18:39:19

Én nagyon megértem, ha valakinél elszakad a cérna, főleg, ha folyamatosan provokálják. Hogy ez történt, arról egyébként eddig csak tőled hallottunk - link van?

Zwekedli, írod: "Nyilván egyszer betelt a pohár, elszakadt a cérna, stb... és az emberkénk (pap) lenyomott néhány sallert."

Ehhez képest - legalábbis a poszt szerint - ez történt:

"Elmondása szerint a plébános és házvezetőnője gépkocsival utána hajtott, megállították és a pap többször is megütötte. A postás legalább tizenhét ütésre emlékezett."

Kocsival üldözés után valakit elkapni, majd _legalább_ tizenhét ütéssel (állítólag) összeverni valakit, az nem épp olyan, hogy jajistenem, elvesztettem a fejemet, és a pillanat hevében "csattant a pofon". Ha elvesztem a fejemet mert valaki folyamatosan irritál, akkor üvöltök vagy toporzékolok, káromkodok (én legalábbis) ahogy a csövön kifér, de nem ütök meg senkit. Mit olyan nehéz ezen megérteni? Ismétlem, NEM ütlegeljük egymást.

A kifogásodról, hogy egy ilyen atrocitást miért éreznek egyesek (pl. a poszt írója, pl. én is) különösen figyelemre méltónak: a papokról azt tudjuk, hogy az erkölcs náluk hivatás, továbbá hogy a hivatásuk az életük. A papok a világnézetükből levezetett erkölcsi mérce kívánnak lenni, legalábbis így állítják be saját magukat. A pap egy olyan keresztény, aki a kereszténységet rettentően komolyan gondolja. A pap az életén és a hivatásán keresztül explicit módon képviseli a keresztény eszméket.

Ehhez képest a villanyszerelő: az egy foglalkozás. A villanyszerelésből nem vezethető le semmilyen emelkedett erkölcsiség, a villanyszerelő nem tesz úgy, mintha ő a foglalkozása révén erkölcsi példaként állhatna másik előtt, és ennek kapcsán, legalábbis jó esetben, nem is prédikál senkinek semmit, hanem szereli a villanyt. Nincs olyan, hogy villanyszerelési világnézet. A villanyszerelő épp ezért nem képvisel senki mást saját magán kívül. Nem szép, ha egy villanyszerelő (legalább) tizenhétszer megüt valakit, de a tettéből saját magán túlmutató erkölcsi diszkrepancia nem keletkezik.

A másokat brutálisan összeverő pap éppannyira elfogadhatatlan jelenség, mint a szabadidejében kutyát akasztgató állatvédő aktivista, a hatalmas terepjárót hajtó környezetvédő, vagy a pedofil rendőr. Az idevágó cselekmények önmagukban is elítélendők, de az adott kontextusban különösen gyomorforgatóak. Lásd még a régi jó klasszikust, a pedofil papokat, mely témáról könyvtárnyi terjedelmű anyag van.

Reggie 2008.11.08. 18:54:49

Meggyonja es tovabbra is nyitva all neki a menyorszag...
Ezekben a vallasokban az a jo, hogy bar tiltja ezeket a cselekedeteket, de ha meggyonjak, akkor mintha semmi se tortent volna.

simonmondja 2008.11.10. 12:58:14

Én nem gondolom, hogy egy pap különb lenne, mint bármely bunkó, aki autósüldöz, verekszik és magyarázkodik.
Csak azt gondolom, hogy az ilyen esetek után a BKV, vagy a Volán, esetleg aTűzoltóság, a Rendőrség, vagy más közhasznú szervezet, de akár egy egyszerű multi is,

elbocsájtaná a szervezetre szégyent hozó dolgozóját.

Asszem az eset tanulsága az, hogy nem hoz szégyent az egyházra.
Ezek szerint ez a médianyilvánosság nekik megfelel.
Ilyen képet akarnak sugározni magukról.
süti beállítások módosítása