Proszektúra

A halott magyar demokrácia kerül boncasztalra. A szike sem jobbra, sem balra nem vág mélyebben. A boncmester mindenhez ugyanazzal a kérlelhetetlen egyenességgel közelít.

Friss kommentek

  • tireless treehugger: Lucyt és mollyt ne kombináld. Vagy vagy. Mert ez lesz a vége. (2019.03.31. 11:50)
  • Ménár Atya: szerintem van egy szabály,mint minden intézményben. Ezt be kell tartani, ettől még nem bűnös vagy ... (2018.10.10. 18:44) Orwell 2018
  • szekertabor: Szögezzük le, előzetesben lenni nem jó. Amennyiben nem sikerül bizonyítani Czeglédy Csaba bűnösség... (2018.10.10. 10:09) Orwell 2018
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • tireless treehugger: Lucyt és mollyt ne kombináld. Vagy vagy. Mert ez lesz a vége. (2019.03.31. 11:50)
  • Ménár Atya: szerintem van egy szabály,mint minden intézményben. Ezt be kell tartani, ettől még nem bűnös vagy ... (2018.10.10. 18:44) Orwell 2018
  • Bravehearth: @chrisred: "Nálam a magyarázat a tényekre épülő érvelés, és nem az, ha leírják ugyanazt a megalapo... (2018.09.18. 16:16) Orbán, az új erők hőse
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @chrisred: A szárdok megszűntek? A németek megszűntek Saarland csatlakozásával? (2018.09.18. 07:08) Nemzeti hazafias nevelés
  • G. Nagy László: Ezt azért nem hozta le az Index... Csodálom, hogy a mostanit igen. (2018.09.14. 12:23) Gyurcsány megint hazudik

Magyar földet a magyar Döbrögiknek!

2012.11.12. 20:04 | Proszektura | 48 komment

Címkék: spekuláció földbérlet Ángyán Döbrögi külföldiek földszerzése

Van, aki ezt érti? Ezt az egész hisztériát a föld körül? Én városi polgár létemre csak nézek ki a fejemből.

Kié a honi termőföld? Folyik a nagy osztozkodás. És botrány, botrány hátán.

Ángyán lemondása, oligarchák, földbérleti pályázatok lápvilága, Kajászói földfoglalás... stb.  Ismerős fogalmak.

Ahány párt, mezőgazdasági érdekvédelmi szövetség létezik Magyarországon az ezekben a kérdésekben mind egymással homlokegyenest ellentétes nézeteket vall, de mindahányan vehemensen közös platformban egyesülve kiállnak amellett, hogy a magyar termőföld ne kerülhessen külföldiek kezébe, ne lehessen úgymond külföldi tőkések spekulációinak tárgya. E nemes ideában egyesül a nemzet minden felelős gondolkodója, legyen az LMP-s, Fideszes, KDNP-s, szocialista vagy Jobbikos.

Itt nincs jobb és baloldal. Mert állítólag ez a nemzet érdeke.

De próbáljunk meg a józan észre támaszkodni és tegyük fel azt a kérdést: tényleg jobb az nekünk, ha csupán a mindenkori politikai hatalomnak és az ő ellenzékének a bizalmasai marakodnak a koncon a külföldiek kizárásával?

Hiszen szerintem csakis erről van szó.  Spekuláció ez is a javából. Ezerhektáros birodalmak épülnek a szemünk láttára, az aktuális kormányzattal kokettáló honi vörös és zöldbárók érdekszövetségei fillérekért juthatnak hatalmas földterületekhez, s a velük járó állami és EU-s agrártámogatásokhoz.

Vagyis számukra kifejezetten előnyös, hogy nincs külföldi konkurencia. Mert ha lenne, bizonyára jóval drágábban, nehezebben lehetne nekik is földhöz jutni.

 Jellemző, hogy Ángyán József, a volt földművelésügyi államtitkár szerint 400 ezer hektár állami föld 80 százaléka olyanok kezében van, akik spekulációs céllal, feltehetően politikai hátszéllel kerülhettek helyzetbe, közülük nem kevesen 0, 10, 100 forintos hektáronkénti bérleti díjat fizetnek.

 De kérdezem, a nincstelen Ludas Matyiknak is annyira kedvező e, hogy ezek után majd nem a gonosz osztrák gazdáknak melóznak látástól vakulásig az állítólagos zsebszerződésekkel megszerzett földjeiken, hanem a magyar Döbrögik földjén robotolnak?

 Azt hiszem arra a kérdésre is könnyű a válasz, ki járt rosszul azzal, hogy a külföldiek nem szerezhetnek tulajdont. A külföldi tőkés nem igazán, hiszen ő máshol is találhat magának befektetési terepet. Ám az viszont biztos, hogy azok a hazai kisgazdák, valamint a kisparaszti ősökkel rendelkező városi nyugdíjasok jól megszívták, akik abban reménykedtek, hogy a kárpótlási jegyeikkel „megvásárolt”, a tulajdoni lapokon is nevetséges látványt nyújtó, jellemzően 1/100- 1/10.000 arányú osztatlan résztulajdonaikat, az EU csatlakozás után, a felszabadított földpiac révén majd tisztességes összegért értékesíthetik, akár külföldiek részére is. (Az erdőbirtokosságok zöme például jellemzően századrészeket tulajdonló több tucatnyi tagból áll.)

De a földjeiket külföldinek ők sem adhatják el, idehaza pedig nem kell a kutyának sem.

Hiszen a marakodó hazai nagybirtokosoknak még ingyen sem kellenek a szétszórt ócska minőségű parcellák, miután ők az államtól egy tagban olcsón kaphatnak nagy összefüggő értékes területeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://proszektura.blog.hu/api/trackback/id/tr1004904020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sun9us 2012.11.12. 22:50:09

Mint városi polgár, soha nem is fogod érteni.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2012.11.12. 23:06:50

Baranyában pl. nagyon sok fidesz közeli nyert, itt nagy balhé lesz nemsokára. Óriási a felháborodás!

Bóvli kormány, bóvli ország!

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2012.11.12. 23:51:17

Azért nem érted, mert nem láttál még osztrák gazdának dolgozó "cselédet". Amúgy próbálj meg farmot (földel együtt) venni például Németországban--aztán majd rájössz, hogy nem fog menni mert bizony igen erősen védik a külföldiektől.

zembertelen 2012.11.13. 00:36:27

A most épülgető ócsai lakópark, művelésre szánt kis parcelláit vajon kik kapják meg?

komplikato 2012.11.13. 00:48:43

@HK417: Jah és akkor ezzel el van intézve a haveroknak 1000 hektáros ingyen föld osztogatás? Mert akkor az puszta érdekvédelem? LOL:

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2012.11.13. 01:41:00

@komplikato: Nem, az nincs elintézve! Az tényleg az egyik legnagyobb szemétség. Csak arra reagáltam, hogy tényleg nem kell eladni az országot fizikai valójában is és hiába mondja a cikk írója, hogy ez "magyarkodás", nem az! Minden nemzet védi a földjét.

borzzz 2012.11.13. 04:32:13

@HK417: Miután a földet nem lehet elvinni, ebben a formában nehéz értelmezni a dolgot. Talán nem is annyira a földért verik magukat (pl. a franciák), mint inkább a busás földalapú támogatásokért.
Annyiban igazat adnék a posztolónak, hogy olyan nagy múltú és jó adottságú mezőgazdasági országokban is, mint Olasz- v. Spanyolország, kifejezetten jött tett a külföldiek színre lépése olíva, bor stb. területen, versenyt és kultúrát teremtett, piacot hozott és javított a minőségen. Amiből nem csak a külföldiek profitáltak, hanem a helyi gazdák is, a fogyasztókról nem beszélve.

borzzz 2012.11.13. 04:38:35

Még annyit, hogy Magyarország kiemelkedő adottságai messze nincsenek kihasználva, képesek voltunk olyan kincset lezülleszteni, mint a pirospaprika... A mostani földosztások nagyon nem a termelői kultúra újraépítését szolgálják. Azoknak a csodás dolgoknak, amiket a termelői piacokon kapni, egyáltalán nincs megoldva az értékesítése.

kirsten 2012.11.13. 06:45:18

Nekem az a bajom ezekkel a földosztogatásokkal, hogy nem a helyi termelők, gazdák jutnak földhöz hanem a haverok. Ezek csak az EU-s támogatás miatt kapnak földet, mert olyan szegények, de megművelni nem akarják. Pl. a 94 éves nagymama, a pedikűrös aki soha nem végzett földmunkát nem is fogja. Ezeket a földhöz jutottakat lehetne sorolni a Fidesz haveri köreiből és azok rokonaiból.

Globetrotter2014 2012.11.13. 06:45:30

@borzzz: kincs, mint pirospaprika?????

Szerintem te másfajta csodás dolgot szedsz.

@HK417: nem tudom mennyit jársz vidéken, egyszer nézz körül hiogy hányan ÉLNEK mezőgazdaságból. Tehát nem az hogy hányan tartanak kiskertet maguknak hanem téámyleg vállalkozóként, vagy munkásként.

És ezek hogy élnek, miféle emerek.

r k 2012.11.13. 06:54:02

az állami földek minősége nem kiemelkedő és még csak nem is egy tagban vannak. Viszont anno a Torgyánnal való szövetkezés is meghozta a megérdemelt vereséget, ahogy ez most ismét elkövetkezik. A szocik a botrányos kormányzásuk ellenére a jó fm miniszter miatt tudtak többek közt ismételni. A vidék jelentőségét a rablókirály valami miatt nem érti, pedig ritka nagy bunkó paraszt. Úgy tűnik, hogy nem lát túl a békési kolbászon meg a pálinkán.

atomanti_35 2012.11.13. 07:02:11

szerintem meg nem földalapú támogatás kellene, amit a meg nem művelt föld terület után is felvehet a fidesznyik támogató spekuláns, hanem termelés alapú támogatás, amit csak az kaphat aki termelt is, vagyis dolgozott, művelt és ezzel értéket teremtett. a mai formájában csak a hűbérencek juttatásának egyik formája

nu pagagyí 2012.11.13. 07:03:44

Nekem már régóta az a véleményem, hogy nem támogatást kell a földekre adni, hanem adót kell kivetni. Aztán akár külföldi is vehessen, ha kitermeli az aranykoronát.

Link Elek 2012.11.13. 07:05:57

Mo-n a politikai hatalom egyetlen dologrol szol: a lopasrol
igy volt ez 100 eve, 40 eve, 10 eve, es most is.

akinek nem tetszik, az keressen maganak egy normalis orszagot.

Akik az 1900-as evek elejen kivandoroltak amerikaba az megusztak:
-2 vilaghaborut,
-feher/voros terrort
-nacikat
-kommunistakat
-gyurcsanyt/orbant

azok a felkegyelmuek akik pedig itt maradtak megkaptak a pofajukba az egeszet.

ggaborx 2012.11.13. 07:09:55

Nem látjátok a fától az erdőt. Ez a rengeteg föld azért kell a haveroknak, mert hamarosan bejelentik, hogy "sajnos a földeket is el kell adni a külföldi befektetőknek, mert másképp nem megy!". És meg fogják magyarázni, hogy ez tulajdonképpen nagy jó dolog az országnak. Meg szükséges, meg jövőbemutató. Aztán hogy-hogynem addigra már a haverok kezében vannak a fillérekért átjátszott hatalmas területek, így nyilván ők azok akiktől megvehetik a külföldiek, persze valódi piaci áron.

Ráadásul amíg nem érik meg az idő erre a bejelentésre, addig is szépen hoz a konyhára a különböző támogatások rendszere 0 befektetés mellett.

22 év alatt sem tanultátok meg, hogy miként játszanak a nagyfiúk - veletek -, oldaltól függetlenül?

szamarhegy 2012.11.13. 07:22:51

@ggaborx: Amíg ilyen mértékű az EU támogatás, addig nem fogják eladni, de az, hogy rövidesen elindul az állami alapítású bank, amely rendkívül kedvező feltételek mellett fogja lehetővé tenni, hogy a bérleti jogviszonyból tulajdon legyen, ezt a problémát is megoldja.
Durva sztori, 0 befektetésre jön az EU támogatás, amiből kifizetik az állami bank által megállapított kedvező részleteket és csiribi-csiribá 5-10 év múlva 0 befektetésre lesz több száz hektár, több száz millió a tulajdonodba. (Tudom, hogy ettől azért árnyaltabb, de a lényeg mégis ez.)

ggaborx 2012.11.13. 08:07:05

@szamarhegy: Nem azt mondtam, hogy holnap eladják, csak annyit, hogy előbb utóbb sort fognak rá keríteni. Ezért aztán a legjobb, ha már most átjátszák egymásnak, mert később ki tudja ki-vagy-mi lesz hatalmon helyettük.

Az általad vázolt jövőkép csupán árnyalja a dolgot, lényegében az utat vázoltad, amely a tulajdonszerzéshez vezet. Nyilván ezt le fogják játszani és utánna jön az eladás. Mert mit ér a több száz millió értékű föld azoknak, akik befektetésre vették és nem művelni? Gondolod, hogy majd a nehézkes termelésirányítással fognak vessződni? Gondolod, hogy dolgozni fognak a szektorban, akár csak vezetőként? Valószínübb, hogy a több száz milliót inkább szeretnék majd megkapni érte - persze külföldi befektetőktől, mert magyar addigra nem igazán lesz.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2012.11.13. 08:16:41

Szerintem ez egy rossz post.

A földtulajdonlás kérdése nagyon fontos nemzeti ügy. A termőföld erőforrás, amit - statégiai jellegénél fogva - nem szabad külföldinek értékesíteni.

Az új bárók persze nem valósíják meg azt a másik célt, hogy minnél több ember tudjon a földből megélni. Ez gáz - ezért fog a Fidesz elbukni legközelebb, mert a vidék kilép mögüle.

felcsutisuttyo 2012.11.13. 08:43:27

MALACOT? VAGY A DÖBRÖGIT LÁTTAM?????

Elnéztem a tegnapi Parlamenti közvetítést...az a kis valami Tudor-bubor takonypóc valami Bence (állam fejes helyettesnek kinevezett jutalomjátékra a seggnyalásért) hablatyolt össze vissza, mellette szöszmötölt az a Mezőkövesdi Malac fazon, talán még röfögött is,csak azt nem lehetett hallani,( s szerintem fejben azt számolta mennyi hektár földet "tarháltatott" össze magának.
Háta mögött két vénasszon üldögélt ( egyik a Rózsa ( már megismerem, mert Celebkedik):D az majszolt valamit mint a gyerek az órán a pad alatt , a másik valami papírra volt rábukva s a feje tetején majdnem olyan kopasz volt mint rákosi....SZÓVAL...ezt dobta ki a gép Nekünk Magyaroknak??????Na ezért is szar itt élni!!!!

felcsutisuttyo 2012.11.13. 08:45:28

@RAMBO: A PARASZT VEZETŐ NÉLKÜL MARADT...ezért nincs traktoros tüntetés.., útlezárás, hőbörgés.....mindkét paraszt Parlamenti házmestert játszik most:))))

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.13. 08:49:36

ha bevallottan nem érted akkor minek írsz róla?!

És ha írsz akkor miért ilyen rosszul??

OkoskaTo:rp 2012.11.13. 08:54:12

Szép dolog a külföldieket csúnya, rossz szemétládáknak feltüntetni, de mondjuk rajtunk kívül Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Románia is tele van külföldi (többnyire dán) tulajdonosokkal. Merthogy a külföldi nem az anyaföldet akarja elvenni a helyiektől, hanem pénzt akar keresni. És ezért pénzt is HOZ. Befektet. És az EU-s támogatást sem csak jövedelemszerzési lehetőségnek tekinti (mint az itthoni narancsos pályázatnyertesek), hanem szintén fejlesztésekre fordítják. És akkor csodálkozunk, hogy Lengyelországban ötször (!) akkora a gépesítettség, mint nálunk? Vagy hogy a szlovák mezőgazdasági termény olcsóbb?

Önnek megyünk (törölt) 2012.11.13. 09:09:31

@OkoskaTo:rp:
Lehet. Persze hogy lehet ott is. Nem egy országban van olyan törvény, hogy akkor vehetsz földet, ha mondjuk ott élsz 5 v. 10 évig, és ezalatt mezőgazdasággal foglalkozol. Szabad, nem tiltja semmi...

"Merthogy a külföldi nem az anyaföldet akarja elvenni a helyiektől, hanem pénzt akar keresni. "
De a hazai földművesek is pénzt akarnak keresni, és bizony a hazai kormánynak elsősorban ezt a réteget kell kiszolgálnia.

"hanem szintén fejlesztésekre fordítják"
Csak egy olyan beruházást mutass az elmúlt 20 évből, ahol idejött egy befektető, és utána olyan hű de jó lett. Csak egyet!!

"Vagy hogy a szlovák mezőgazdasági termény olcsóbb? "
Ezt valóban meg kellene vizsgálni. Már csak azért is, mert hazai viszonyban nem ritka eset, hogy a termelő alig kap valamit éhbért a terményéért, de én a boltban meg alig bírom megvenni olyan drága. Ennek valóban utána kellene járni...

nu pagagyí 2012.11.13. 09:22:01

@Önnek megyünk:
"Csak egy olyan beruházást mutass az elmúlt 20 évből, ahol idejött egy befektető, és utána olyan hű de jó lett. Csak egyet!!"

Én egy magyar befektetővel is beérném példaként.

felcsutisuttyo 2012.11.13. 09:26:36

Juhé..Kúró Dóra újra terhes!!!!!!!!!!!!!

Netuddki. 2012.11.13. 09:37:02

@borzzz: "Miután a földet nem lehet elvinni, ebben a formában nehéz értelmezni a dolgot."

Naná, hogy nem lehet elvinni. Helyette azt lehet mondani, hogy húzzál a földemről.

Sajnos a megélhetési politikusok 23 éves ámokfutásának az (is) lett az eredménye, hogy nincs itt olyan tőkeerős középosztály amelyik árában meg tudná venni a földeket. Pedig akinek van egy kis darab földje az arra vár(t), hogy 2014-ben végre árában el tudja adni. Ezek szerint ennek lőttek, és pont azok a megélhetési politikusok akadályozzák meg akiknek a kialakult helyzetet köszönhetjük...

listentoyourheart 2012.11.13. 09:37:28

@borzzz:
"Annyiban igazat adnék a posztolónak, hogy olyan nagy múltú és jó adottságú mezőgazdasági országokban is, mint Olasz- v. Spanyolország, kifejezetten jött tett a külföldiek színre lépése olíva, bor stb. területen, versenyt és kultúrát teremtett, piacot hozott és javított a minőségen. Amiből nem csak a külföldiek profitáltak, hanem a helyi gazdák is, a fogyasztókról nem beszélve."
Nemcsak ezekben az országokban, hanem Magyarországon is.
Kik indították el Tokaj megújulását a 90-es évek elején? Azok a francia, spanyol és német cégek, amelyek 94-ig, az Antall kormány alatt földhöz jutottak! El lehet menni Tokaj-hegyaljára és megnézni, mit hoztak létre a külföldiek (Hétszőlő, Oremus, Disznókő, Royal Tokaj, stb.), és hová "fejlődött" közben a Kereskedőház. Szepsyvel meg ne gyertek, mert ő is a Royal Tokajnál kezdte, és pontosan a külföldiek példája indította el azon a fejlődési pályán, amit eddig befutott.
Mi lenne ma Tokajban, ha a külföldiek nincsenek? Valószínűleg ugyanaz, ami a magyar mezőgazdaságban.

listentoyourheart 2012.11.13. 09:40:14

És azt a kérdést is fel lehetne tenni, a mindenkori földtörvények miért a vevők érdekeit képviselik, miért nem az eladókét?
Kíváncsi lennék mit választanának a mélymagyarok, ha ők lennének földtulajdonosok, és eladhatnák a 100 hektárjukat 50 millióért MAGYAR vevőnek, vagy 200 millióért mondjuk egy holland gazdának.

Netuddki. 2012.11.13. 09:53:32

@listentoyourheart: Bizony, itten van az eb elhantolva...

viliv 2012.11.13. 10:08:27

Tényleg nem érted a probléma lényegét. Ha külfüldi veszi meg, akkor a lehető legnagyobb hasznot akarja kivenni. Nagybirtok, kevés munkás, sok haszon. A paraszt meg a kerítésen kivülről nézi hogyan nő sok száz holdon azaz egy szaros növény, ami a külföldinek azt a fene sok hasznot hozza. Ha ő termelhetne, akkor sokfélét termelne, ellátná a környező kisvárosokat. Neki megélhetés, a városinak garantált minőségű zöldség és gyümölcs. Ezért kellene, hogy magyar kistermelők és középbirtokosok kezén maradjon a föld. A parasztoknak munka, nekünk meg nem bizonytalan eredetű külföldi, többnyire silány zöldség és gyümölcs. Hogy végül is nem ez történik, hanem aljas spekuláció, az nem a törvény hibája, hanem azoké, akik ilyen sunyi módon hajtják végre.

Netuddki. 2012.11.13. 10:16:10

@viliv: "Tényleg nem érted a probléma lényegét. Ha külfüldi veszi meg, akkor a lehető legnagyobb hasznot akarja kivenni."

El kéne már dönteni, hogy akkor a kapitalizmust vagy a cucilizmust építjük. Megsúgom, a magyar tőkés is a legnagyobb hasznot akarja kivenni. Segíti ebben (p)ártunk és (k)ormányunk. Mesterségesen alacsonyan tartva a földárakat és a béreket.

Mellesleg, csakhogy ne ragadjunk le a földeknél, szerintem inden magyar szívesebben vállalkozna mint a szalag mellett egy külföldi multinál dolgozna. Sajnos tőkehiány és a szar gazdasági helyzet miatt ez jutott. A megélhetési politikusok ellopták a mi és unokáink jövőjét...

Globetrotter2014 2012.11.13. 10:16:37

@viliv: te tényleg nem nagyon érted hogy működik a magyar mezőgaqzdaság.

Ezek olyn feltételezések amik szerintem nem valós tapasztalaton alapulnak.

A mai társddalomban nincsnenek "parasztok".

Vannak droidok (többynire romániából) és vannak vállalkozók, akik (jó esetben) elég nagy pénzt keresnek állami támogatásból.

Ha valakii a kiskertjét / telkét műveli az nem mezőgazdaság, hanem hobbi.

neutor 2012.11.13. 10:46:40

@ggaborx: nem kivanom, hogy igazad legyen, de fertelmesen nagy esely van ra!

roka 2012.11.13. 12:03:21

@ggaborx:
Sajnos én sem értem miért nem lehet piaci áron bárkinek eladni bármit pl: termőföldet, mitől magyarabb a termőföld mint a Matáv meg az Elmű volt .... Ez szín tiszta porhintés. Azokkal az emberekkel van a legjobban kiszúrva akik vagy termőföldet adnának el, vagy akik tényleg vennének, mert akinek saját tulajdona bagóért nem adja, a helyben lakó gazda így meg nem tudja megvenni.
A nagyban játszók azok hektárokhoz jutnak százával, a nép hülyítéshez meg hozzájárul a hírgyártó TV, hogy Ausztriában szinte nem lehet földhöz jutni. Az a kérdés, hogy miért nem? Mert a szomszéd gazda egyből megveszi az eladandó földet és aztán művelgeti annyi pénzért veszi, amit a magyar ki se tud fizetni . A magyar földet amit nem szabad eladni külföldinek senki nem műveli. A világon lassan Magyarországon a legmagasabbak az élelmiszer árak, amit mi fizetünk + a földalapú támogatások amiért perpill. ez a mostani közelharc folyik, na azt is mi fizetjük.
Amit írtál az nem elképzelhetetlen, hogy ezt a végén el is adják.
Na azt is mi fogjuk fizetni!

menőmano 2012.11.13. 21:48:57

Hát ! Ja! A földtulajdonosoknak, vagyis a gazdáknak? ontja a pénzt az állam.
Totálisan meg kellene adóztatni Őket. Szerintem.
:)

menőmano 2012.11.13. 21:52:31

kerülhessen külföldiek kezébe, "

Persze. Ki van ez (is) találva. Mert akkor, némelyek nem tudnának esetleg picike pénzekért hatalmas területekhez jutni.?
Totális helyzet.
:)

borzzz 2012.11.17. 04:22:54

@listentoyourheart: Ezt mi már az elején elqurtuk. A kárpótlási törvény anakronisztikus volt, tudtommal sehol másutt nem volt a mienkhez hasonló föld restitúció.
Az igazságtalanságokat természetesen orvosolni kellett - de nem így. Vajon miért van az, hogy nálunk rendre fővárosi ügyvédek kezébe teszik a mezőgazdaságot? (Torgyán, Budai)

borzzz 2012.11.17. 04:24:53

@ZF2: "kincs, mint pirospaprika????? Szerintem te másfajta csodás dolgot szedsz."

Ezt bírtad válaszolni? És ilyenkor nem szégyelled magad?

Globetrotter2014 2012.11.17. 08:10:39

@borzzz: én ugyanezt gondolom rólad.

te konkrétan folalkozol mezőgazdasággal? legalább háztályi szinten? vagy végeztél kutatásokat a témában? vagy legalabb utánanéztél?

vagy legalább tudsz főzni?

mire alapozos ezeket a kijelentéseket?

mik a kiaknázatlan lehetőségeink ami másoknak nincsen?

Én nem vagyok akkora szakértő, nyilván nem fogok látni bizonyos összefüggéseket.
De azért igyekszem nyitott szemmel járni.
És nem használok piros paprikát túlzott mértékben :)
Ahogy rajtunk kívül senki. VAn aki ezt rosszul teszi (Közép európa jelentős része), van aki jól megvan nélküle (dél és nyugat)

listentoyourheart 2012.11.17. 09:06:33

@borzzz: Nem csak teszik, hanem az oligarchákat leszámítva a "magyar föld" tulajdonosai is (fővárosi) ügyvédek, orvosok, brókerek. De hát ők többet érnek, mint az osztrák vagy holland gazda, aki technológiát és tudást hozna. Aztán csodálkozunk, hogy a magyar mezőgazdaság kb. a felét teljesíti a nyolcvanas évek végi kádári időszaknak.

borzzz 2012.11.18. 06:52:44

@ZF2: Tudok és szeretek is főzni. Nem vagyok földműves, de a felmenőim között voltak, akik a földből éltek. És bevallom, hogy én is kevés pirospaprikát használok:-)
Viszont hosszú ideje eszem, úgy itthon, mint más országokban. És tapasztalatból állítom, hogy a magyar görögdinnye, paradicsom, vöröshagyma, zöldpaprika jobb ízű, mint a külföldi - az, hogy jobb ízű a hollandnál, nem kunszt, de jobb a bolgárnál. Sőt. Olaszo-ban (vagy Spanyolo-ban) enni élvezet, csuda élelmiszereik vannak, de az a nagy, leves szabadföldi magyar paradicsom, a kisebb termetű (nem TV) paprika ízét nem tudják felülmúlni.

Az megvan, hogy Németországban élelmiszerbotrány volt, mert profitéhes beszállítók nem magyar termékeket magyar címkével hoztak forgalomba?

Akkor már csak azt áruld el, min is ugrottunk mi össze?

borzzz 2012.11.18. 06:59:42

@listentoyourheart: Ezzel most csak részben tudok egyetérteni. A magyar mezőgazdaság, élelmiszeripar züllése a kádárizmusban kezdődött, mert az orosz piac hatalmas mennyiségeket vett át, és ekkora ország egy akkori piacnak tömegesen csak szemetet tudott szállítani. Akkor találták fel azokat a technológiákat, amiktől azóta sem tudott megszabadulni a hús-, pék-, konzerv- stb. ipar.

Abban viszont maximálisan igazad van, hogy a kiemelt támogatások szerencselovagokat vonzanak a mezőgazdaságba.

listentoyourheart 2012.11.18. 13:36:16

@borzzz: Az élelmiszeriparhoz nem értek, igaz, a mezőgazdasághoz se sokkal többet, de olyan érzésem van, hogy a magyar mezőgazdaság krémje és derékhada a múlt rendszerben sokkal inkább kapitalista módon gondolkozott, mint a mai. Ebbe az is belefért, hogy sokszor valóban szemetet adtak el, ahhoz hasonlóan, mint amikor azt kérdezték az oroszok a Borkombinát főnökeitől Tokajban, "mennyi aszútok van", és ők így feleltek: "miért, mennyi kell" (forrás: Szepsy). Akkor is nagy tömegben képesek voltak szállítani olyan cikkeket amire fizetőképes kereslet volt (még ha barterben is), és amire a "tábor" egyik országa sem volt képes. Ma meg az a helyzet, hogy gyakorlatilag shová sem tudunk szállítani.

De nézzetek és olvassatok egy a magyar mezőgazdasághoz nálunk sokkal, de sokkal jobban értő embert (több témában részben az én itteni megnyilatkozásaimat is cáfolja) - az is jellemző, hogy nem tudok olyan döntéshozóról az elmúlt jó pár évben, aki kíváncsi lett volna a véleményére. Raskó Györgyről van szó. Óriási fej!
Ha valakit valóban komolyan érdekel a téma, érdemes rákeresni egyéb cikkeire, interjúira is.
mozgovilag.com/?p=4825
atv.hu/belfold/20120227_rasko_gyorgy
www.agroline.hu/hir/rasko-gyorgy-a-magyar-fold-sokkal-ertekesebb-annal-hogy-ne-hasznaljuk-ki
stb.

Globetrotter2014 2012.11.19. 09:01:20

@borzzz: én azóta eszem paradiscsomot amióta éltem külföldön. A magyar paradicsom finoman szólva is nem meggyőző.
A dinnye viszont valóban nagyon jó.

Egyszer ettem helyiektől gyönygparadicsomot Dél-Olaszországban. Azóta sem ettem ahhoz foghatót, igaz gyakran esem abba a hiába hogy az olcsó hollandot veszem az aprószeműből.

Előfordul hogy a németekenél vásárolok be, még sosem láttma olyat hogy valamit magyarnak Reklámoztak volna. Nyilván odaírták a származást. De pl olcsóbb volt mint a konkurens termékek, ami jó.

borzzz 2012.11.20. 05:14:08

@ZF2: Paradicsom ügyben el kell ismernem, hogy romlott a helyzet: szabályosan vadászni kell még a szezon közepén is szabadföldi, lédús, napon érett magyar paradicsomra. Az emlékeimből élek:-)

Melyik a gyöngyparadicsom? A sok pici, amit fürtként árulnak?

Olaszo-ban amúgy nagyon jók a termelői boltok, ahol egy tartomány v. tájegység termékeit árulják. Az északi nagyvárosokban általában tömeg van az ilyen üzletekben, és nem is olcsók. Délen (a nem turistás helyeken) elképesztően jó áron lehet mennyei dolgokat venni.

borzzz 2012.11.20. 05:20:34

@listentoyourheart: Kösz a linkeket, megnézem őket, mert tényleg érdekel a téma. Azzal kezdődött, hogy 2000-ben meghallgattam Ángyánnak egy előadását, ill. elkezdtünk tudatosabban vásárolni és étkezni (racionális keretek közt, mert aranyárat nem tudok és nem is akarok fizetni a minőségért, és vallást sem szeretnék csinálni belőle)

Globetrotter2014 2012.11.20. 08:51:16

@borzzz: én az átkosban sem szerettem a paradiscsomot. Mellékíze van. Az olasz eredeti édes, és nincs mellékíze.

Gyöngyparadicsom és gyöngyparadicsom között vannak különbségek. Ami először letaglózott a minőségével azt helybeli vendéglátók adták. Gondolom nem az alapárú cucc volt...

A franicáknűl is vannak termelői piacok (én Prvance-ban lláttam sokat), de azok turisztikai céllal, csillagészati áron.

De ha pl bemész egy Penny Marketbe vagy Normába Németorszűágban (pláne Edeka), tele lesznek bio zöldséggel és gyümölccsel. Persze nem lesz olyan ízük mint a napon érlelnek, de nem is lesz tele tartósiítószerrel.
süti beállítások módosítása