Legutóbb arról számoltam be, hogy az Egon és Dönci című első egészestés magyar 3D animációs film alkotói a magyarság ezeréves történelmét bemutató 15 perces animációs kisfilmet készítettek Egerszalókon, a Greenzero Kft. műhelyében.
Azt is leírtam, hogy a kisfilm előzetese, amelyik egyúttal a Szózat Ethnofil zenekar általi ihletett megzenésítése, a YouTube-on látható, ahol egyébként az alkotók azt ezzel a megjegyzéssel bocsátották útjára:
„Azoknak ajánljuk ezt a videót, akiknek a magyarságuk más emberek, kultúrák, népek elfogadását és tiszteletét is jelenti.”
Nem kellett sokat várni az első ellenséges megjegyzésre.
Ahogy az almodozóES néven bejelentkező kommentelő fogalmazott:
„Ott kell elkezdeni, hogy a video készítoi fogadtassák el a mocskos fajtájukat a "saját országukban", csak az a helyzet, hogy ez sem fog nekik menni, mert ott se kellenek, mert rabolt foldon élnek és gyakorlatilag hazátlanok. II. Ramszesz is tudna róluk mesélni, ebbol mi sem kérunk, mint ahogy o sem kért.”
Most ne ragadjunk le ott, hogy ez az almodozóES így Húsvét/Pészah táján miért ilyesmikről álmodozik, mik késztethették őt a filmelőzetes alkotóival kapcsolatban ily, még a 3.300 éve uralkodó Ramszeszt is tanúságul hívó, gyűlölködő gondolatokra. Feleslegesen töprengenénk ezen, úgysem tudjuk a választ a kérdésünkre. (Vagy inkább nagyon is?)
Ehelyett inkább elmélkedjünk kicsit azon, hogy kié is ennek az országnak a múltja, joga van-e bárkinek, akár a nacionalista, revizionista Fidesznek és Jobbiknak, akár a magát liberálisnak valló „kávéházi” elitnek ezt kisajátítani.
Mert ne próbáljuk tagadni, utóbbiak közül is sokan megpróbálják a történelmünket saját szája ízük szerint kirekesztő módon magyarázni, értelmezni.
Ami azt is jelenti, hogy épp oly előítéletes a Szent Korona fetisizálása, mint annak a buta provincializmussal, sovinizmussal azonosítása és kigúnyolása.
A magyar történelmet bemutató filmelőzetessel kapcsolatban hallottam olyan balliberális véleményeket is, hogy a blogomban Horthy, a YouTubeo-on pedig a Szent Korona képe eleve elriasztotta őket, hogy a tartalomra ráklikkeljenek.
Lehet-e a hazafiság egy bizonyos szellemiségű csoporté? Lehet-e a haza, sőt merjük így leírni: Haza, csak a Fideszé vagy a Jobbiké? Lehet-e a Szent Korona szeretete és tisztelete úgyszintén bármely kiváltságosoké?
Hát nem. Mint ahogy a Szózat is mindenkihez szól, aki magyarnak (is) vallja magát.
Tetszik, nem tetszik, a korona mégis csak az itt élő valamennyiünk ezeréves államiságának szimbóluma, s mindemellett egy különleges, Európában is páratlan muzeális érték is egyben.
A Szent Korona megbecsülése és szimbólumként elismerése nem jelenti az ósdi és ostoba Szent Korona-tan átvételét és elfogadását.
Friss kommentek